Een van de belangrijkste werken van de voorbije 2 jaar maakte ik voor het tentoonstellingsproject ‘Europese Spoken – over de beeldvorming van kunst uit Afrika in de twintigste eeuw’ in MuZee. Phillip Van den Bossche heeft me uitgenodigd om de maskers, sculpturen en fetisjen die waren uitgeleend door het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika van Tervuren te herfotograferen.
Ik maakte een set met levende performers (vrienden uit de Afrikaanse diaspora) en legde het gebeuren vast op foto en video. Te midden een typisch Afrikaans decor manipuleren (Afrikaanse) personen heel voorzichtig voorwerpen van onschatbare waarde: maskers, fetisjen, sculpturen gaan van hand in hand, worden op hoofden gezet, gepresenteerd en op een bijna choreografische wijze getoond in een scenografie. In dit werk eigenen we (Afrikanen) ons als het ware de museale objecten opnieuw toe.
Deze demarche sluit aan bij een zeer actueel debat in Etnografische Musea in Europa die gelijkaardige reflecties houden over de oorsprong en betekenis van hun collecties met als inzet te komen tot post-etnografische musea. Bij het zich in vraag stellen hebben recent diverse musea beroep gedaan op de subjectiviteit van hedendaagse kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora die zelf in het hart van de problematiek rond immigratie en het zich aanpassen aan nieuwe contexten zitten, ten einde te komen tot een verband tussen etnografische objecten en hedendaagse oeuvres. (PW)